روز یکشنبه (۲۳/۳/۱۴۰۰) پارلمان صهیونیستی با دادن رأی اعتماد به دولتی جدید به ریاست "نفتالی بنیت" رهبر حزب "یمینا"، که این حزب در واقع ائتلافی از ۸ حزب سیاسی با دیدگاه های مختلف می باشد؛ به دوره نخست وزیری طولانی نتنیاهو پایان داد(۱). دولت جدید با ۶۰ رای در مقابل ۵۹ رای مخالفینش به قدرت رسید، تا ۳۶ مین دولت را در تاریخ رژیم صهیونیستی تشکیل دهد.

روز یکشنبه (۲۳/۳/۱۴۰۰) پارلمان صهیونیستی با دادن رأی اعتماد به دولتی جدید به ریاست "نفتالی بنیت" رهبر حزب "یمینا"، که این حزب در واقع ائتلافی از ۸ حزب سیاسی با دیدگاه های مختلف می باشد؛ به دوره نخست وزیری طولانی نتنیاهو پایان داد(۱).

دولت جدید با ۶۰ رای در مقابل ۵۹ رای مخالفینش به قدرت رسید، تا ۳۶ مین دولت را در تاریخ رژیم صهیونیستی تشکیل دهد.

همان روز "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا به "نفتالی بنیت" نخست وزیر جدید صهیونیستی تبریک گفت، وی طی بیانیه ای اعلام کرد: به نام مردم آمریکا به "نفتالی بنیت" نخست وزیر و به "یائیر لبید" وزیر امور خارجه و به همه اعضای حکومت جدید اسرائیل (رژیم اشغالگر قدس) تبریک می گویم. بایدن در این بیانیه تاکید کرد که با تعامل با "نفتالی بنیت" به تقویت روابط همه جانبه، طولانی و محکم دو کشور امیدوار است.

دولت "نفتالی بنیت" از ۲۷ وزیر (۹ زن و ۱۸ مرد)، تشکیل شده است که این تعداد وزیر زن بیشترین تعداد حضور زنان در تاریخ دولت های رژیم صهیونیستی می باشد.

همچنین برای اولین بار در لیست همپیمانان این دولت، یک حزب عربی که همان "لیست یگانه" به ریاست منصور عبارس می باشد، دیده می شود.

البته بنابر توافق قبلی پست نخست وزیری بین "نفتالی بنیت" و "یائیر لابید" وزیر خارجه کنونی و رئیس حزب"آینده ای موجود است" هر دو سال یک بار دست به دست می شود.

"نفتالی بنیت" صهیونیست راستگرای تند رو و طرفدار شهرک سازی و اولین نخست وزیر صهیونیستی است که "کیبا" عرق چین مخصوص یهودیان را به سر می کند و با تشکیل دولت مستقل فلسطین مخالف است و خواستار الحاق ۶۰ % کرانه باختری به سرزمین های اشغالی می باشد(۲).

بنابر گزارش کانال تلویزیونی صهیونیستی "کان"، دولت "نفتالی بنیت" که به دوره ۱۲ ساله قدرت نمایی نتنیاهو (۷۱ ساله) پایان داد، از افراد زیر تشکیل می شود:

۷ وزیر از حزب "آینده ای موجود است" که این حزب ۱۷ نماینده از مجموع ۱۲۰ نماینده پارلمان صهیونیستی را به خود اختصاص داده است):

۱- یائیر لابید (۵۷ ساله) نخست وزیر نوبتی، ووزیر امور خارجه تا تاریخ آگوست ۲۰۲۳م (مرداد ۱۴۰۲)(۳)

۲- أورنا باربیفای (۵۸ ساله) خانم وزیر امور اقتصادی.

۳- کارین الحرار (۴۳ ساله) خانم وزیر نیرو.

۴- مائیر کوهین (۶۵ ساله) وزیر رفاه.

۵- میرفت کوهین (۳۷ ساله) خانم وزیر مساوات اجتماعی.

۶- یوئیل رازفوزوف (۴۰ ساله) وزیر گردشگری.

۷- ألیعازر شتیرن (۶۴ ساله) وزیر امنیت.

 ۳ وزیر از حزب “یمینا” (حزب راستگرا که ۷ نماینده در پارلمان دارد):

۸- نفتالی بینیت (۴۹ ساله) نخست وزیر تا تاریخ اگوست۲۰۲۳م (مرداد ۱۴۰۲)، و وزیر شهرک سازی.

۹- أیلیت شاکید (۴۵ ساله) خانم وزیر کشور.

۱۰- ماتان کاهانا (۴۸ ساله) وزیر امور ادیان.

۴ وزیر از حزب “أمل جدید” (حزب راستگرای امید نو که ۶ نماینده در پارلمان دارد):

۱۱- جدعون ساعر (۵۴ ساله) وزیر دادگستری.

۱۲- زئیف إلکین (۵۰ ساله) وزیر ساخت و ساز و مسکن و امور قدس، و وزیر رابط بین دولت و پارلمان.

۱۳- یفعات ساشا-بیتون (۵۰ ساله) خانم وزیر آموزش.

۱۴- یوعاز هندیل (۴۶ ساله) وزیر تبلیغات.

 ۴ وزیر از حزب “أزرق- أبیض” (حزب میانه رو آبی و سفید که ۸ نماینده در پارلمان دارد):

۱۵- بینی غانتس (۶۲ ساله) وزیر دفاع.

۱۶- حیلی تروبر (۴۳ ساله) وزیر فرهنگ و ورزش.

۱۷- بنینا تامانو-شطا (۴۰ ساله) خانم وزیرمهاجرت و پذیرش.

۱۸- أوریت فارکاش هکوهین (۵۰ ساله) خانم وزیر ابتکار وعلوم.

۳ وزیر از حزب “إسرائیل بیتنا” (حزب راستگرای اسرائیل خانه ما که ۷ نماینده در پارلمان دارد):

۱۹- أفیغدور لیبرمان (۶۲ ساله) وزیر امور مالی (دارایی).

۲۰- عودید فوریر (۴۴ ساله) وزیر کشاوری و وزیر توسعه نقب و جلیل.

۲۱- حمد عمار (۵۶ ساله) وزیر مشاور در وزارت امور دارایی.

۳ وزیر از حزب العمل (حزب میانه رو کار که ۷ نماینده در پارلمان دارد):

۲۲- میرفت میخائیلی (۵۴ ساله) خانم وزیر راه.

۲۳- عومر بارلیف (۶۷ ساله) وزیر امنیت داخلی.

۲۴- نحمان شای (۷۴ ساله) وزیر مهاجرین (یهودیان در خارج).

۳ وزیر از حزب “میرتس” (حزب چپگرای میر تس که ۶ نماده در پارلمان دارد):

۲۵- نیستان هوروفیتس (۵۶ ساله) وزیر بهداشت.

۲۶- تمار زاندبرغ (۵۴ ساله) خانم وزیر نگهداری از محیط زیست .

۲۷- عیساوی فریج (۵۷ ساله) وزیر همکاری قلیمی.

 پست هایی که بنابر توافق قبلی مسئولین این حزب با " یائیر لبید" به حزب “القائمة الموحدة” ( حزب عربی که ۴ نماینده در پارلمان دارد) واگذار  خواهد شد:

این حزب هیچ پست وزارتی به آن داده نشده است و فقط پست های زیر به این حزب واگذار خواهد شد(۴):

· معاون وزیر در دفتر نخست وزیر.

· معاون رئیس پارلمان.

· رئیس کمیته ویژه امور جامعه عربی.

همچنین بنابر توافق قبلی قرار است که کمیته کشور در پارلمان به دو بخش تقسیم شود و ریاست یک بخش ان به عهده یکی از نمایندگان وابسته به این حزب عربی باشد و نماینده دیگر این حزب به عنوان رئیس کمیته امنیت داخلی پارلمان تعیین شود.

ملاحظات کارشناسی:

۱. پس از برگزاری ۴ دوره انتخابات و انجام داد و ستدهای حزبی، سرانجام پارلمان با اختلاف یک رأی به حکومت نتنیاهو رهبر حزب "لیکود" که قبلا بدون حریف بود، پایان داد . 

۲. "نفتالی بینت" سیاستمدار۵۱ ساله راستگرا و تندروی صهیونیستی است که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ حزب دست راستی "خانه یهودی " (یمینا) را رهبری کرده‌است. وی ۴ سال هم به عنوان وزیر آموزش اسرائیل و از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به عنوان وزیر دفاع اسرائیل کار کرده‌است. او که متولد و بزرگ شده "حیفا" است، فرزند یکی از مهاجرین آمریکایی، و طرفدار ادامه ساخت شهرک های صهیونیستی می باشد به گونه ای که وی در سال ۲۰۲۰ مجوز ساخت ۷۰۰۰ خانه دیگر در شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغال‌شده را صادر کرد.

۳. "یائیر لابید" سیاستمدارصهیونیستی که در تاریخ  ۵ نوامبر ۱۹۶۳ به دنیا امده، و گوینده سابق خبر بود، وی رئیس حزب"آینده ای موجود است" است. وی بین سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ وزیر دارایی اسرائیل بود. وی پیش از ورودش به سیاست در سال ۲۰۱۲، روزنامه‌نگار، نویسنده، مجری تلویزیون و گوینده خبر بود. حزب میانه‌روی"آینده ای موجود است" که وی آنرا تأسیس کرد با کسب ۱۹ کرسی در اولین انتخابات خود در سال ۲۰۱۳، به دومین حزب بزرگ در پارلمان صهیونیستی تبدیل شد. این نتایجِ فراتر از حد انتظار به معروف شدن لاپید به عنوان یک میانه‌روی پیشتاز کمک کرد. در مارس ۲۰۱۳م در پی توافق ائتلاف لاپید با حزب لیکود، وی به سمت وزیر دارایی اسرائیل منصوب شد. روزنامه جروزالم پست در ماه مه ۲۰۱۳، وی را در صدر فهرست «بانفوذترین یهودیان جهان» قرار داد. وی در ماه می ٢٠٢١م مامور تشکیل کابینه شده بود اما نتوانست رای اعتماد پارلمان صهیونیستی را به دست آورد.

۴. پست هایی که به تنها حزب عربی همپیمان با دولت جدید داده خواهد شد، پست های کلیدی و حساس نیست و بیشتر پست هایی است که از طریق آنها می توان عرب های داخل سرزمین های اشغالی در سال ۱۹۴۸م را کنترل کرد.

https://www.alquds.co.uk/%d۸%a۷%d۹%۸۴%d۹%۸۳%d۹%۸۶%d۹%۸a%d۸%b۳%d۸%aa-%d۸%a۷%d۹%۸۴%d۸%a۵%d۸%b۳%d۸%b۱%d۸%a۷%d۸%a۶%d۹%۸a%d۹%۸۴%d۹%۸a-%d۹%۸a%d۹%۸۵%d۹%۸۶%d۸%ad-%d۸%a۷%d۹%۸۴%d۸%ab%d۹%۸۲%d۸%a۹-%d۹%۸۴%d۹%۸۴%d۸%ad%d۹%۸۳%d۹%۸۸%d۹%۸۵/

تهیه کننده : محمد هادی تسخیری

کد خبر 7782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =